Ga naar de inhoud
Vraag en antwoord

Hieronder leest u de meest gestelde vragen met antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Asbest is alleen risicovol als in het materiaal geboord, gezaagd, geschuurd, gesloopt, gebroken of hergebruikt wordt. Daarom raden we het af om dit te doen op plekken waar asbesthoudend materiaal aanwezig kan zijn.

Zo voorkomt u dat er vezels vrijkomen die gevaarlijk zijn voor uw gezondheid. U kunt het asbesthoudende materiaal wel behangen, schilderen of schoonmaken. Ook daarbij moet u het materiaal niet beschadigen. Dus bijvoorbeeld geen schuurpapier, hogedrukspuit of staalborstels gebruiken.

Bent u niet zeker of uw woning dit heeft? Neem dan contact met ons op.
Al dan niet via een huisbezoek bepaalt onze medewerker óf het asbest betreft en zo ja welke stappen er verder ondernomen moeten worden. Gevaarlijk asbest verwijderen we direct.

Is er geen direct gevaar? Dan vertellen we bewoners waar het asbest zit en hoe ze hiermee moeten omgaan. Verwijdering van asbest doen we in de meeste gevallen tijdens toekomstig onderhoud.

Bij verhuizing ...
Asbest mag NIET worden overgedaan tussen oude en nieuwe huurder ook al wil de nieuwe bewoner het graag. Aan de nieuwe bewoner geven wij aan waar het asbest in de woning zit, met uiteraard het verzoek het asbest NIET te bewerken.

Wij geven u graag tips om energie te besparen. Lees verder op de pagina Energie besparen.

Als huurder van Wonion kunt u ervoor kiezen om uw post digitaal te ontvangen. Ga naar de pagina Post van Wonion. Via deze pagina kunt u uw ontvangstvoorkeur veranderen.

Meer informatie over WMO aanpassingen leest u op de pagina Zelf klussen (ZAV).

Uw gebruikersnaam is het bij ons bekende mailadres. Met uw mailadres kunt u zelf een wachtwoord aanmaken via de website. Ga naar MijnWonion.

Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Dit is onder andere afhankelijk van uw persoonlijke situatie en de reden dat u de huur niet kunt betalen. Het is niet mogelijk om op een andere datum te betalen dan de eerste van de maand. Als u contact met ons opneemt, maken wij een afspraak voor een persoonlijk gesprek. Wij kijken samen met u naar oplossingen. Dat doen we graag. Hoe langer u wacht, hoe groter het probleem vaak wordt.

Meer informatie over het glasfonds leest u op de pagina Reparaties en onderhoud. Aanmelden kan via MijnWonion.

Meer over het servicefonds leest u op de pagina Reparaties en onderhoud. Aanmelden kan via MijnWonion.

Meer informatie leest u op de pagina Woningruil.

De eerste verhuurnota wordt voldaan voor het tekenen van het huurcontract. Hiervan ontvangt u bericht van Wonion.

Neem voor meer informatie contact op met de verhuurmakelaar Remco Hovens via r.hovens@wonion.nl. 

De woningen worden 3 dagen aangeboden via deze website. De woningen worden toegewezen op basis van uw inschrijftijd of een loting. Dit verschilt per advertentie. Nieuwbouwwoningen zijn 5 dagen zichtbaar op de website. Bezoek www.thuisindeachterhoek.nl voor het meest actuele woningaanbod.

Zodra de huur van een woning wordt opgezegd, plaatsen we een advertentie op www.thuisindeachterhoek.nl. Het kan zijn dat er dagelijks nieuwe advertenties verschijnen. Daarom raden we aan meerdere keren per week de website te bezoeken. 

Bij ons kunt u de huur op elke werkdag van de maand opzeggen. Daarbij geldt een wettelijke opzegtermijn van minimaal één maand, maar u mag natuurlijk ook eerder opzeggen. Als u eerder opzegt is er voor ons meer tijd om nieuwe huurders te zoeken. U heeft dan meer tijd om met de nieuwe huurders te bespreken of zij eventuele door u aangebrachte veranderingen in de woning willen overnemen. Dit kan in geval van overname in uw voordeel zijn. Het opzeggen van de huur kan alleen schriftelijk. Via MijnWonion vult u het formulier "de huur van mijn woning opzeggen" in of stuur een mail naar info@wonion.nl. 

Meer informatie over urgentie leest u op de pagina Urgentie.

Meer informatie over medehuurder worden leest u op de pagina Medehuurder.

Sité, Wonion, ProWonen, WoonzorgNederland en de Woonplaats bieden hun woningen aan op de gezamenlijke site www.thuisindeachterhoek.nl.
Hier vindt u alle informatie over het inschrijven als woningzoekende, welke woningen er beschikbaar zijn, de verschillende manieren van toewijzen en de pagina waarop u zelf uw gegevens kunt beheren, zoals uw woonwensen. Inschrijven is gratis.

Het is vervelend als er overlast ontstaat. De eerste stap die u kunt zetten, is: praat met uw buren over de overlast. Is de overlast groter of ingewikkelder en verwacht u dat er meer nodig is dan alleen bemiddeling? Neem dan contact op met de wijkconsulent van Wonion. Meer informatie leest u op de pagina Overlast.

Als u kandidaat bent voor een woning, ontvangt u van ons een uitnodiging om gegevens bij ons aan te leveren. Deze gegevens bestaan uit het volgende:

  • Inkomensverklaring
  • Loonstrook of uitkeringsspecificatie
  • Woongeschiedenis
  • Verhuurdersverklaring of gegevens van uw bewindvoerder (als u onder bewind staat)

We kunnen u de woning pas definitief toewijzen als alle gegevens zijn aangeleverd en akkoord bevonden. Tijdens het bezichtigen van de woning overlegt u met de huidige bewoner de overnames en geeft u aan ons door of u de woning accepteert of niet.

Meer informatie leest u op Ik ben kandidaat - Thuis in de Achterhoek

Het is belangrijk dat u het openstaande bedrag voor de uiterste betaaldatum betaalt. Lukt dit niet, neem dan contact met ons op. In bepaalde situaties is het mogelijk om een betalingsregeling af te spreken.

U kunt een reparatie nu snel en simpel - 24 uur per dag, 7 dagen per week - aanvragen via MijnWonion. Uw postcode en huisnummer zijn genoeg om een reparatieverzoek in te dienen.

Klachten dient u in via MijnWonion of via de pagina Compliment of klacht melden.

Wanneer u problemen verwacht, is het goed om op tijd contact met ons op te nemen om het probleem te bespreken en een oplossing te zoeken. 

Uw browser kan van invloed zijn. Probeer via www.google.nl naar onze website te gaan.

Lukt dit nog niet? Probeert u het dan via google chrome: https://www.google.com/intl/nl/chrome/browser/?hl=nl&brand=CHNG&utm_source=nl-hpp&utm_medium=hpp&utm_campaign=nl

Lukt dit nog niet? Neem dan contact met ons op.

U kunt contact opnemen met onze makelaar Remco Hovens via r.hovens@wonion.nl voor meer informatie.

Ja, u mag een woning weigeren. Dit heeft geen consequenties voor uw inschrijving. Dit doet u schriftelijk, bij voorkeur via de mail.

Nee, wij incasseren eenmalig. Is uw huur niet afgeschreven, dan is het dus belangrijk dat u het huurbedrag zelf naar ons overmaakt. Hiervoor gebruikt u het rekeningnummer van Wonion. IBAN: NL89 BNGH 028.50.82.140

Het algemene mailadres van Wonion is info@wonion.nl.

Wonion is bereikbaar op (0315) 69 60 00. Buiten kantoortijden wordt u doorgeschakeld naar de meldkamer.

De onderhoudswerkzaamheden kunnen verschillen per woning. Neem daarom contact op met Wonion, onze medewerkers beantwoorden graag uw vraag.

Op de pagina Reparaties en onderhoud leest u hoe wij het planmatig onderhoud uitvoeren.
 
Informatie over renovatieprojecten, nieuwbouwplannen of verduurzaming leest u op onze website op de pagina Projecten.

Indien u de huur niet betaalt loopt u achterstand op. Neemt u geen contact met ons op en betaalt u de achterstand niet? Dan is het mogelijk dat wij een deurwaarder inschakelen. De extra kosten die dit meebrengt, komen voor uw rekening. Meer informatie hierover leest u op de Pagina Huren en betalen.

Meer informatie over zonnepanelen leest u op de pagina Zonnepanelen

De kosten van een basisinrichting zijn voor onze rekening. We houden de volgende termijnen aan voor renovatie:

  • Keuken 20 jaar
  • Badkamer 30 jaar
  • Toilet 30 jaar

U wordt vanzelf benaderd door ons als dit termijn is bereikt. Bent u benieuwd hoe oud uw keuken, badkamer of toilet is? Of heeft u interesse in een vervroegde vervanging? Vul dan het formulier "zelf klussen en verbouwen in" op MijnWonion. Dan bespreken we samen de mogelijkheden.

Als u lid bent van ons servicefonds mag u rechtstreeks contact opnemen met Te Kloeze reiniging (0315) 33 03 75 of logt u in op uw MijnWonion voor het indienen van een reparatieverzoek.

Bent u geen lid van het servicefonds? Dan zijn de kosten voor de ontstopping voor uzelf.

Meer informatie over afval vindt u op Homepage | Gemeente Oude IJsselstreek (oude-ijsselstreek.nl). Ook kunt u bij hen een nieuwe afvalpas aanvragen, uw containers omwisselen of informatie opvragen over de kosten.

ZAV staat voor 'Zelf Aangebrachte Voorzieningen'. U krijgt hiermee te maken als u zelf wilt gaan klussen in uw woning.

Het bezoekadres is Hutteweg 115 in Ulft.

Wilt u langskomen bij ons op kantoor? Wij ontvangen u graag met afspraak. Zo voorkomt u wachttijden en kunnen wij u beter van dienst zijn.

Maandag t/m donderdag 8:30 - 17:00 uur

Vrijdag 8:30 - 12:30 uur

Telefonisch zijn wij altijd bereikbaar. Buiten kantoortijden wordt u doorgeschakeld naar de meldkamer.

Wij schrijven de huur af op de 1e van iedere maand af.

Via MijnWonion ziet u de laatste stand van zaken van uw betalingen. Ook kunt u via MijnWonion direct een betaling verrichten via iDeal.