Mijn Wonion
inloggen
Zoeken
A A A
Menu
17-2-2016

Zoek tijdig hulp bij betalingsachterstand


Harrie Kuypers, directeur-bestuurder Wonion

Eind 2015 hadden 291 van onze huurders een huurachterstand. De huurachterstand bedroeg in totaal 313.000 euro. Met 165 huurders hebben wij een betalingsregeling getroffen. Economische ontwikkelingen zoals werkeloosheid in de regio zorgen ervoor dat mensen financieel lastiger rond kunnen komen. Daardoor is de huurachterstand in 2015 wat toegenomen. Om huurders in financiële moeilijkheden zoveel mogelijk te helpen, hebben wij in 2015 extra in gezet op het geven van hulp bij een betalingsachterstand. En dat blijven we doen. Blijf niet te lang wachten om hulp te zoeken bij financiële problemen. Tijdig hulp inschakelen helpt u en kan een ontruiming op basis van een te grote huurachterstand voorkomen.

Te voorkomen: van betalingsachterstand naar ontruiming

Welke stappen volgen op het moment dat u de huur niet (op tijd) kunt betalen? Bij het ontstaan van een betalingsachterstand sturen wij een betalingsherinnering met het verzoek om alsnog te betalen of om contact met ons op te nemen. Heeft u vervolgens nog niet betaald en heeft u ook geen contact met ons opgenomen, dan ontvangt u een sommatie van ons. Op het moment dat wij niet met een huurder met een betalingsachterstand in contact kunnen komen, hij of zij niet reageert op onze contactpogingen en geen hulp aanvaard, dan schakelen wij uiteindelijk een deurwaarder in. Dit kan in sommige gevallen leiden tot ontruiming van de woning. In 2015 hebben wij 7 keer een woning moeten ontruimen. Dit is iets wat wij niet graag doen. Wij willen mensen een dak boven hun hoofd bieden en zetten ons optimaal in om dit te kunnen realiseren.

Wij willen u aan het wonen houden
Wij willen u aan het wonen houden en we proberen ontruimingen zoveel mogelijk te voorkomen. Daarom nemen wij vroegtijdig persoonlijk contact op, op het moment dat een huurder een betalingsachterstand heeft. We kijken of we een afspraak met u kunnen maken om samen naar uw financiële situatie te kijken en eventueel een betalingsregeling te treffen. Wij zetten ons extra in voor huurders die in financiële problemen zijn geraakt en daardoor de huur niet meer kunnen betalen. Daarbij werken we samen met verschillende instanties. Een belangrijke samenwerkingspartner is SchuldHulpMaatje. Zij brengen de totale schuldproblematiek van onze huurder in beeld en zij zoeken naar een integrale oplossing door zowel naar de inkomstenkant te kijken als naar de uitgavenkant. De reden achter de schuldproblematiek komt hierdoor sneller naar voren, waardoor, waar nodig, de samenwerking met andere instanties gezocht kan worden om de huurder met betalingsproblemen nog beter te kunnen helpen.

WhatsApp: contact met huurders
We gaan dit jaar nog meer doen om vroegtijdig in contact te komen met huurders met een betalingsachterstand. Zo gaan wij WhatsApp inzetten. We merken dat huurders hun post in sommige gevallen niet of niet goed lezen of onze brieven blijven ongeopend. WhatsApp is een laagdrempelig communicatiemiddel dat veel mensen gebruiken en op die manier hopen wij (nog) beter in contact te komen met onze huurders, zodat we ontruimingen kunnen voorkomen.

Vragen & contact
Wij gaan voor goed en betaalbaar wonen in Oude IJsselstreek en we vinden het belangrijk dat mensen met een laag inkomen bij ons kunnen blijven huren. Daarom bieden we, samen met verschillende partners, veel begeleiding op het moment dat iemand de huur niet meer kan voldoen. Hebt u hier vragen over, dan kunt u altijd bij ons terecht. Laat uw reactie achter onder deze weblog of neem contact met ons op via (0315) 69 60 00.


Reacties

Er zijn nog geen reacties aanwezig.
Door:
Email:
Plaats reactie:
Verzend
Delen via: