Mijn Wonion
inloggen
Zoeken
A A A
Menu
13-8-2015

Last van uw buren? Zoek naar een oplossing


Harrie Kuypers, directeur-bestuurder bij Wonion

Het is zomer in Nederland en dat betekent dat de planten en bloemen in onze tuinen volop bloeien, dat we buiten zitten en genieten van het zonnetje en mooie zomeravonden. Nederland zit massaal aan de barbecue en de dagen duren lang. Ik geniet van deze mooie zomer. De zomer is echter ook een periode waarin wij bij Wonion meer overlastmeldingen krijgen dan in andere seizoenen. Juist omdat iedereen veel buiten is en er dan sneller geluidsoverlast ontstaat, nare geurtjes (van bijvoorbeeld hondenpoep) meer naar voren komen en zichtbaar is hoe snel die planten (van de buurman) eigenlijk groeien. Wat te doen als u overlast ervaart? Wij vinden het een vanzelfsprekendheid dat u eerst zelf kijkt hoe u dit kunt oplossen. Zelf ervaar ik dat de planten van mijn buurman wel erg hard kunnen groeien, waardoor ze over de schutting hellen in mijn tuin. Daar heb ik soms last van. Ik heb met mijn buurman afgesproken dat wanneer ik er last van heb, ik deze planten zelf terugsnoei. Probleem opgelost. Ik blij en mijn buurman blij.

Wat kunt u zelf doen tegen overlast?
Ervaart u overlast? Vaak is een oplossing dichterbij dan u denkt. Door een goed gesprek te voeren met diegene die de overlast veroorzaakt, komt u vaak al verder dan u denkt. Het spreekt voor zich om dit op een rustige en vriendelijke manier te doen. Soms is de overlastgever zich niet bewust van de overlast die hij veroorzaakt. Het geven van duidelijke voorbeelden kan daarbij helpen. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u altijd contact opnemen met Wonion, om te kijken hoe wij u kunnen helpen.
 
Buurtbemiddeling kan uitkomst bieden
Op het moment dat u er zelf niet uitkomt met de overlastgever en u neemt contact met ons op, dan kijken wij of buurtbemiddeling zou kunnen helpen. Buurtbemiddeling is een project van gemeente Oude IJsselstreek. Getrainde vrijwilligers, die onafhankelijk in het geschil staan, praten met beide partijen. Eerst afzonderlijk, voordat het tot een gezamenlijk gesprek komt.

U komt er onverhoopt niet uit: wat nu?
Komt u er met behulp van buurtbemiddeling niet uit of is hulp via buurtbemiddeling geen geschikte werkwijze (buurtbemiddeling zetten we bijvoorbeeld niet in bij overlastmeldingen waar zwaardere problematieken bij komen kijken zoals psychische problemen of drugs), dan kunt u altijd contact met ons opnemen en het probleem aan ons voorleggen. Van belang is dat het genoemde probleem betrekking heeft op woonoverlast. Daarmee bedoelen wij dat de overlast veroorzaakt wordt in en om de woning. Wij kunnen bijvoorbeeld parkeeroverlast of ruzies op straat in een buurt niet oplossen. Daarnaast is het belangrijk dat de afzender bij ons bekend is. Anonieme meldingen nemen wij niet in behandeling.

Wat Wonion voor u kan betekenen
Op het moment dat wij een melding binnenkrijgen, dan nemen wij deze in behandeling. Wij kijken dan welke oplossingsmogelijkheden er zijn. Dit kan zijn dat wij u begeleiden in het gesprek met de overlastgever of dat wij daar zelf actie in ondernemen. Maar het kan ook zijn dat we de samenwerking zoeken met samenwerkingspartners, zoals de wijkagent, zorgpartijen of andere hulpverlenende instanties. Vervolgens gaan wij in gesprek met de overlastgever en mogelijkerwijs ook samen met u en de overlastgever samen om te kijken of we tot afspraken kunnen komen en of deze ook worden nagekomen. Waar twee partijen met elkaar een conflict hebben, is het van belang dat ook beide partijen werken aan een oplossing. Wonion kan dit niet alleen voor u oplossen. Ondertussen adviseren wij u altijd om klachten in te blijven dienen, wanneer u overlast ervaart. Prettig wonen staat bij ons voorop!

Laatste redmiddel
Komen we er niet uit met de overlastgever en weigert deze hulp, dan schakelen we als laatste redmiddel de rechter in. Wij zetten deze stap alleen in het uiterste geval. Wanneer alle voorgaande stappen zijn geprobeerd en er geen (voldoende) verbetering is, want mensen aan het wonen houden is ons uitgangspunt. Wij zijn er echter om het woongenot van ál onze huurders te borgen, vandaar dat we soms genoodzaakt zijn om deze laatste stap te zetten. De rechter beslist uiteindelijk of een huurovereenkomst ontbonden wordt. Een fors dossier met alle klachten is daarbij absoluut noodzakelijk. Ik vind het jammer wanneer we de huurovereenkomst van iemand moeten ontbinden. Gelukkig hoeven we dit middel niet vaak in te zetten,  soms kunnen we helaas niet anders.

Ik blij, buurman blij
Ik hoop dat u in geval van overlast in eerste instantie zelf kijkt, samen met de overlastgever, welke oplossingsmogelijkheden er zijn. Ik doe dat in ieder geval met mijn buurman. En hij met mij. Hebben we last van elkaar, dan zeggen we dat tegen elkaar en zoeken we naar een oplossing. Ik blijf dus de planten van mijn buurman snoeien op het moment dat ik daar last van heb. Ik blij, hij blij.


Reacties

Overlast buren
Geschreeuw en gegil bij de buren.Overdag en s nachts.ze hebben dan de grootste ruzie waar de hel buurt van mee kan genieten.bij mooi weer kun je hier niet meer buiten zitten.het is niet normaal.iedereen is hier ook bang voor.het gaat over reigershof 91 in varsseveld.er is al iemand aan de deur geweest,maar hij smijt die constant hard weer dicht.laatst heb ik een brief door de bus gedaan,maar helpt niks.het wordt er hier niet beter op.Ik woon hier al vanaf het begin en heb dit zo nog nooit mee gemaakt.eerst met die vorige bewoner en nu dit weer.ben al echt al op zoek naar een andere woning.de reigershof krijgt een behoorlijke naam.buurtbemiddeling doe ik niet aan,want ik wil helemaal geen bemiddeling.Ik hoop dat u hier wat mee kunt.m vr gr i schieven reigershof 95
Ineke schieven
|
7-8-2017 10:57
Door:
Email:
Plaats reactie:
Verzend
Delen via: